For nogle uger siden modtog jeg en mail fra Rasmus Therkildsen, der præsenterede mig for en nyudgivet bog, som guider mennesker med entrepeneur-lyst i at sætte en idé og i bedste fald en forretning igang i Berlin. Rasmus Therkildsen er selv aktiv i Berlin med sit firma Dönerkind – et firma som arrangerer anderledes opdagelsesture for turister.
Jeg syntes det lød interessant og bad om et eksemplar af bogen, som har titlen Start Up Guide Berlin. Idékvinde til og projektleder på bogen er Sissel Hansen, Berlin Projects. Hun har selv arbejdet i byen i knap et par år.
Jeg har endnu ikke nået at læse Start Up Guide Berlin minutiøst igennem. Men et gennemkig og introduktionen ved Sissel Hansen giver indtryk af en velkomponeret og seriøs bog med interessante bidrag fra fortrinsvis unge mennesker, som enten selv er i begyndelsen af en opstart, eller som er lykkedes med sit projekt. De fortæller om de problemstillinger, de har stået i, og hvordan de har fået dem løst. I et af bogens afsnit, Ask the Experts stiller bogens journalist spørgsmål til de erfarne og får på denne måde formidlet gode råd til nye upstartere.
Der er også et afsnit med vejledning i hvilke helt basale forhold, der skal være i orden, hvis man vælger at flytte til Berlin for at starte en virksomhed op – om den er stor eller lille. Det er firmaet Expath, der f.eks. giver vejledning i hvilke instanser man skal henvende sig til.
Bogen er på 160 sider, og den er skrevet på engelsk, hvilket selvfølgelig mest hensigtsmæssigt. Sådan en bog med idéer, tips og vejledninger er jo er henvendt til mennesker fra hele verden – sådan er Berlin nemlig. Det man – i hvert fald i gamle dage – kaldte en smeltedigel af mange forskellige etniske oprindelser. Og her er engelsk jo et godt fællessprog, når det handler om de hurtige meddelelser og mundtlige uformelle samtaler folk imellem.
Men à propos sprog, ville jeg nok også tilråde, at hvis man skal gøre forretning i Berlin, er det en god idé enten at lære sig noget tysk eller at alliere sig med nogen, der kender sproget og kulturen. Så vil man sikkert undgå nogle ærgelser. Og meget relevant er en af de virksomheder, der bliver præsenteret som upstarter i bogen et firma, der tilbyder undervisning i tysk, Smarter German. Her skulle man kunne lære tysk på 30 dage. Et godt initiativ, for så er der i al fald noget at bygge videre på.
Bogen har også en hjemmeside, og her kan I læse meget mere. http://startupguide.berlin/
Bogen kan købes i Kindle-version på Amazon.de.