Visionen i den uldne streg

Kunstbibliothek på Kulturforum viser i øjeblikket og frem til 26. januar 2014 en udstilling med arkitekten Erich Mendelsohns (1887-1953) skitser og breve. Udstillingen har titlen “Drei Kontinente – sieben Länder. Werke von Erich Mendelsohn aus der Architektursammlung der Kunstbibliothek”. Og der skal man gå hen, hvis man vil have et indblik i den smeltedigel af nye arkitektoniske ideer, som opstod i Berlin i 1920’rne, og hvis man vil følge Mendelsohns liv og værk over tre kontinenter og gennem syv lande: Fra Europa over Asien til USA.

Mest kendt er Mendelsohn nok for Einsteinturm fra 1924 i Potsdam udenfor Berlin eller for det såkaldte Woga-kompleks med Kino Universum fra 1925-31 på Kurfürstendamm nr. 153-156. Komplekset var noget af en urban sensation, da det blev bygget, for det indeholdt både beboelse, forretning og biograf. En by i byen så at sige. I dag holder teatret Schaubühne til i det tidligere Kino Universum. Kompleksets afrundede hjørner og vertikale vinduesbånd, der erstatter meget af murværket, skulle blive kendetegn for Mendelsohns arkitektur.

Woga-komplekset. Foto: Rikke Lyngsø Christensen

Woga-komplekset. Foto: Rikke Lyngsø Christensen

Sammen med arkitekterne Mies van der Rohe og Hans Scharoun var Mendelsohn med til at danne arkitektsammenslutningen “Der Ring”. For de unge arkitekter i 20’rnes Berlin handlede det bl.a. om at gøre op med brugen af historiske stilarter og frembringe et nyt arkitektonisk formsprog, nye lyse rum og nye boligkomplekser og indkøbscentre til den ekspanderende storby.

Udstillingen på Kulturforum er bygget kronologisk op og viser et udsnit af de over 5000 skitser, talrige fotografier og mange breve fra Mendelsohns hånd, som Kunstbibliothek er i besiddelse af. Gennem brevvekslingerne med hustruen Luise og fysikeren Albert Einstein får man et indtryk af personen Mendelsohn og et liv med mange opbrud.

I 1933 emigrede Mendelsohn, der var jøde, med sin hustru til England. Han havde på det tidspunkt Berlins største tegnestue på Potsdamer Platz, men efterlod alt og begyndte forfra i England. Mendelsohn fik tilbudt flere opgaver i Palestina og åbnede derfor i 1935 en tegnestue også i Jerusalem. Anden Verdenskrig betød så endnu et skifte, denne gang til New York, hvor krigen og en manglende licens betød, at Mendelsohn ikke måtte bygge. Han begyndte derfor at undervise ved Berkeley og at skrive. Efter krigen bosatte Mendelsohn sig i San Francisco. Han tegnede flere synagoger, bl.a. det omfattende projekt Emanu-El menighedscentrum i Dallas, inden han døde af kræft i 1953.

Mendelsohns skitser er udstillingens kerne. De er tegnet med en behagelig ulden og præcis streg. Strukturerne er ofte gengivet set på afstand, over hjørne, som kom man gående for så pludselig dér at støde på bygningen. Det handler tydeligvis om klare visioner for en ny arkitektur. Højdepunktet er skitserne af Einsteinturm, om end det måske er mere fascinerende at se, hvordan Mendelsohn skitserede til klassisk musik og fandt inspiration i klitlandskabers sandformationer. De rytmer og former, som han dér indfangede, blev omsat til banebrydende arkitektur.

Læs om åbningstider m.m. på Kunstbibliotheks hjemmeside

, , ,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close