Mortens Akazien-Kiez – 2

Hvor er vi? 

Berlin, Berlin! – Damahls bis heute: En kejserby – en hovedstad – en ekspanderende hovedstad – en verdenskrig – en metropol – en krise – en verdenskrig vol. II! – en ruin – en mindre by – en splittet by – en verden til forskel – et mekka for alternative livsformer og undergrund-miljøer – en genforening – en byggeplads – et paradis for turister, spekulanter og hipsters på samme tid.  Her er vi! – Berlin er beruselse og forførelse med al sin “Vielfalt” (mangfoldighed), tolerance, historie, kultur, arkitektur (og mangel på samme!) – Alt er muligt på alle niveauer! En by i konstant bevægelse og forandring. Et økonomisk mareridt for Tyskland er byen også. – Den meget upraktiske placering på en mark 300 km øst for der, hvor alting ellers sker i det stærke Vesttyskland og tidligere “Wirtschaftswunder” har gjort det svært at lokke private virksomhed og koncerner til. – Og så var genopbygningsårene efter murens fald bare dyre(!) – I skrivende stund, primo 2014 er der dog optimistiske tegn på, at dette omsider er ved at vende! Medicinal- og IT-industri vinder frem. Der bygges – nu i højden – og investeres stadig massivt af (- og til!?) udenlandske velhavere. Turismen spås endnu mere fremgang, og som overalt i verden har små som store byer befolkningstilvækst i en stadigt tiltagende “urbanisering”. – Hvem ved, hvad det hele vil gøre ved byen i løbet af det næste tiår? Stigende priser på huslejer, privat ejendom, ejendomsforsikringer og fællesomkostninger er for længst virkelighed. – Selvfølgelig med afledt øget lønpres.

Til sidst eller måske snarere som en start på det følgende, et buzz-ord, der virkelig rydder overskrifter i byen disse år: “Gentrificering”! – Berlins velsignelse og forbandelse. Den ressourcestærke, såkaldte “kreative klasse” – ofte tilflyttere, “Wahl-Berlinere” og deres “fortrængning” af hele bydeles oprindelige knap så ressourcestærke beboere, med de nye indflytteres højere krav til luksusboliger, istandsættelser, moderniseringer, chikke barer, cafeer, restauranter, designerbutikker m.m. – Gentrificering er, hvad spekulanterne håbede på og forudsagde, da de købte lejligheder og ejendomme op – hovedsageligt i det tidligere Østberlin – i årene efter murens fald. – Undertegnede husker stadig hypen, avisartiklerne, forudsigelserne, argumenterne og eksperterne. – De fik ret! – Boligpriser og omkostninger for lejere såvel som ejere går i vejret. Folk presses ud af deres boliger. En udvikling, der i bogstavelig stand sætter biler i brand! Berlins rebelskhed og autonomitet i disse tidligere venstreorienterede kvarterer er gang på gang “håndgribelig”, – men man skal kun bekymre sig, hvis man kører i – og parkerer så store biler, at der ligefrem står skrevet kapitalist og ejendomsspekulant på dem.

Følgende indlæg er ikke tænkt til Berlin-begynderen, men snarere til den erfarne rejsende, der har set Brandenburger Tor og KaDeWe de første ti gange, – og som har taget turen væk fra “the sights” og turistfælderne omkring dem og på boulevarderne og helst også har været så langt som ved vandtårnet ved Kollwitzplatz, Prenzlauer Berg. – Helst skal man også have set og oplevet Kreuzberg  i området omkring Victoria Park , Mehringdamm,  Bergmannstrasse og Marheinekeplatz og været “hooked” på mere. Prenzlauer Berg og Kreuzberg løber i disse år med stort set al medie turistomtalen, når der indforstået skal tales “insider-tips” eller oplyses om det mere “rigtige”, “knap så turistede” eller “autentiske” Berlin, – og de er også skønne, og skribenten her er ikke hverken romantiker eller hykler. – Han kan da meget bedre lide disse lækre gentrificerede, selviscenesættende områder for de få med hang til damebladsidyl og politisk korrekt “overskudslivsstil” – end de “originale”, kantede, slidte, – måske ligefrem “utrygge” eller etniske områder, med deres “rigtige” berlinere, – hvad det så end måtte være!?  -Hellere Bergmannstrasse end Oranienstrasse og Kottbusser Tor. -Auf jeden Fall:-))

Massenstrasse Påske 2014, foto: Morten Andersen

Massenstrasse Påske 2014, foto: Morten Andersen

En anden og væsentlig hemmelighed ved disse “non-tourist” områder, ud over den omtalte “åh så komfortable, bekvemme og sympatiske gentrificering”, skal beskrives med det tyske ord for det engelske ord “neighbourhood”,  nemlig “Kiez”, der på en mærkelig måde dækker over mere end det danske ord “boligkvarter”. -“Kiez” et sted, hvor man lige kender smutvejen til den bedste legeplads og lige ved, hvilket lyskryds der hurtigst skifter til grønt, og hvor det synes, at alle kender hinanden godt, altså et boligområde med strejf af noget trygt og lokalt. – En slags lille “landsby” i byen. – Et ord, der i den forbindelse virkelig “sælger” er Kiez-Stimmung/ kiez-atmosfære. – Og det er IKKE den fede “smart-i-en-fart” New-Yorker-metropol stemning, som Mitte tilstræber med high-end shopping, flagship-stores, über-cool og gennemdesignede restauranter, komplekser af imponerende færdigindrettede ejerlejligheder med concierge og fitnessrum tiltænkt nyrige og udlændinge, for er der én ting, de bare ikke kan byde på, så er det kiez-stemning! – Og det vil vi ha’. -Der vil man hen, – og det skal vi nu! 

Fortsættes næste mandag.

,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close