Ligesom film skal ses i biografen, så skal musik høres i koncertsalen. På tirsdag den 3. maj er der lagt op til lidt af et show på den ugentlige koncert hos Unerhörte Musik i BKA Theater på Mehringdamm.
Unerhörte Musik (Uhørt musik) er hvad der står. I de fleste tilfælde, nemlig musik der ikke før er hørt, det der også kaldes uropførelse. Unerhörte Musik er scenen, hvor den helt nye musik præsenteres en gang om ugen. Og det er altid om tirsdagen. Koncerterne er støttet af offentlige midler fra bystyret i Berlin, så det er fortrinsvis musikere og komponister, som lever og arbejder i Berlin, der præsenteres. Men også gæstekomponister og -musikere fra ind- og udland kan man møde på koncerterne.
Unerhörte Musik har eksisteret siden 1989 og er grundlagt af komponisterne Rainer Rubbert og Martin Daske, der også er de kunstneriske ledere. De senere år har der været tilknyttet en gruppe af rådgivere i form af sangerinde og performist Natalia Pschenitschnikova og komponisterne Sebastian Elikowski-Winkler og Charlotte Seither.
Nu tilbage til koncerten på tirsdag. Solist er cellisten Nora Krahl, og koncertens titel er Violoncello und Elektronik. The beast and electric beauty.
På programmet er bl.a. Hikari Kiyamas Death Metal with Head Bang (2012) for cello og distortion, Michael Maierhofs Splitting 2 (1999) for præpareret Cello, Nora Krahls egen komposition Verrine (2016) für solo cello (uropførelse), Martin Schüttlers Dein Penis (2012) version for Cello solo og feedback… samt KÖRPERWELTEN study of fragmentated ONE (2008) for amplified cello, tape og video. Ja, der bliver noget for både øjet og øret.
Man kan købe billetter online, men det er også muligt at købe dem på teatret samme aften. Teatret ligger på Mehringdamm 34, lige ved U-Bahn station Mehringdamm. Salen ligger på en af de øverste etager, og det kan godt ske, at man skal ringe på en klokke for at få døren åbnet.
Se mere om programmet på Unerhörte Musiks hjemmeside her. Se også Nora Krahl hjemmeside her.