Et af de museer i Berlin, som jeg endnu ikke har besøgt, er Georg Kolbe Museum. Det er ikke et af de store museer, men alligevel et museum, som jeg skal have set på et tidspunkt.

Museet har sit navn efter billedhuggeren Georg Kolbe (1877-1947). Den opmærksomme læser vil allerede have opdaget, at kunstnerens leveår giver anledning til to fejringer i år. 140 år for fødselsåret og 70 år for dødsåret. Det har da også givet museet anledning til den store udstilling Im Netzwerk der Berliner Moderne, som netop er åbnet den 22. januar og varer ved til 1. maj.

Georg Kolbe er måske ikke en kunstner, som er meget kendt i vores tid. Men jeg har godt haft navnet liggende i min horisont, og han var da også den mest berømte skulptør i Berlins 1920’ere. Hans værker er repræsenteret på talrige museer rundt i verden. I kan læse mere om Kolbe på Georg Kolbe Museums hjemmeside her og på en udmærket Wikipedia side om kunstneren her.

I den seneste udgave af MuseumsJournal er en artikel om udstillingen og Kolbes livshistorie. Kolbe arbejdede i Berlin i det meste af sin aktive periode som kunstner, og han var kendt for sine ekspressive og modernistiske portrætbuster. Dog nævnes hele tiden skulpturen Tänzerin (danserinde), som hans mest berømte og den, han slog igennem med i 1911/12, da den blev købt af Nationalgalerie. Det kan man godt forstå, når man ser billeder af den. Den er virkelig smuk og elegant – og dengang var den et udtryk for tidens moderne stil. Se mere her.

Kolbe byggede sammen med arkitekten Ernst Rentsch i 1928/29 atelier og bolig i Sensburger Allee i Berlin-Westend. Her arbejdede og boede han til sin død i 1947. Han bestemte, at stedet efter hans død skulle åbnes for publikum som museum. Siden er museet blevet udvidet flere gange og huser nu også andre kunstneres værker fra samme periode. Museet er ifølge MuseumsJournal det eneste bevarede kunstneratelier fra Berlins 1920’ere.

Kolbe engagerede sig i Berlins kulturliv og havde tæt forbindelse og samarbejde med kunstnere fra alle genrer, arkitekter og politikere. Kort sagt det, vi i dag kalder en rigtig netværker. Udstillingen giver derfor samtidig et billede af kulturlivet i Berlin i 1920’erne, hvilket jo også afspejles i udstilligens titel. Læs mere om det her.

Foto til inlægget: Eingang Georg Kolbe Museum Bildhaueratelier, 6. September 2016, von GKM Berlin (Eigenes Werk) 

Skriv gerne en kommentar