Design og planøkonomi

I museet i Kulturbrauerei åbnede den 8. april særudstillingen Alles nach Plan?

Udstillingen viser en mængde eksempler på DDR-design. Og den fortæller også om, hvilke betingelser de industrielle designere arbejdede under i DDR. Det var ikke sådan at de fik en guddommelig idé, som de udviklede videre på, til det blev til et stykke kunsthåndværk, hvor det skønne eller det sjove og finurlige forenedes med det praktiske.

Det var nemlig sådan i DDR helt fra begyndelse af 1950’erne, at statsmagten ikke tolererede for løssluppenhed, kreation og udtryk, som kunne fortolkes på en eller flere måder. Det blev betragtet som vestlig dekadence og kaldt for Formaslismus. På Centralkomitéens møder blev sådan noget diskuteret og kunstnere, som ikke indordnede sig under kravene om folkelighed og realisme og klassisk stil, de fik ikke lov til at være skabende.

Det var også sådan, at meget af det brugsdesign, som blev skabt havde til formål at blive eksporteret for at skaffe fremmed valuta til landet. Så det som var noget godt kram, var ofte ikke til at købe for østtyskerne selv. Sådan bliver det beskrevet i artiklen i seneste nummer af MuseumsJournal. Og det hele skulle jo gerne passe sammen med planøkonomien.

Jeg tror det er en rigtig interessant udstilling og man kan jo tage den sammen med at man ser den faste udstilling og afprøver den gratis app, som jeg skrev om i forgårs. Udstillingen vises helt til 19. marts næste år, så mon ikke også jeg kan nå at se den.

Læs om den nye særudstilling her.

Foto til indlægget: Handrühr- und Mixgerät RG 28, DDR 1979. © Johannes Kramer

Skriv gerne en kommentar