Nu er jeg færdig med at læse bogen, som jeg skrev om for et par dage siden, Budskabet fra Berlin.

Karsten S. Mogensens bog er en fiktiv fortælling om læreren Klaus fra Århus, som helt tilfældig hvirvles ind i en forretning og blodig kamp om en værdiladet effekt fra 2. verdenskrig. Det meste af bogen foregår i Berlin.

Vurderingseksperten Nina får kendskab til effekten under et familietræf i Tyskland – og det viser sig, at Nina har en meget tæt tilknytning til effekten. Hun beslutter sig for at prøve at opspore den, og det lykkes hende at finde den i Danmark. Herefter begynder en hæsblæsende jagt på Nina og Klaus, som er i besiddelsen af effekten. Der er flere andre som er interesseret i at få fingre i den, og det er der en ganske bestemt grund til. Det har noget med budskabet at gøre.

Hvad budskabet er, det vil jeg ikke afsløre her. For så er en del af spændingen væk for kommende læsere af bogen. Og der er spænding i bogen til det sidste. Når jeg skriver i overskriften, at budskabet nåede frem, så mener jeg, at det nåede frem til mig, hvad budskabet var. Om selve budskabet i bogen når frem efter hensigten, det må I selv få opklaret, når I læser bogen.

Bogen er ren fiktion, men der holdes hele tiden op mod historiske fakta. Som jeg nævnte i det tidligere indlæg, så får man undervejs også fakta-oplysninger om forskellige lokaliteter i Berlin og deres historiske baggrund, eller man får opfrisket det man selv har opsamlet gennem tiden. Det er en ganske fin ting ved bogen.

Læs evt. bogen sammen med et bykort, hvis I ikke er godt kendt i byen. Det meste af handlingen foregår i Mitte og Charlottenburg-Wilmesdorf. Det sidstnævnte kvarter er jo mit yndlingskvarter i Berlin, så det var sjovt at følge Klaus og Ninas genvordigheder her.

Bogen kan være en god forberedelse til et besøg i byen – blot skal man ikke blive skræmt, der er ganske fredeligt i Charlottenburg – eller den kan være et dejligt “gensyn”, når man kommer hjem fra ferien.

Jeg kunne også forestille mig, at bogen kunne bruges i tysk- og historieundervisningen i de ældste klasser i folkeskolen . evt. også som optakt til en Berlintur. Det ville så være oplagt at arbejde uddybende med de historiske begivenheder, som er bogens bagtæppe.

Skriv gerne en kommentar