Åbent hus med harper

Der er jo altid disse vittigheder om harperne i orkestret. Men her er der tale om musikinstrumentet eller musikinstrumenterne. For det er planen, at der bliver mange af dem på lørdag den 11. juni på byggepladsen i det nye slot i Berlin.

Det er Musikschule für Musik Hanns Eisler Berlin, som har udnævnt harpen til årets musikinstrument og har en række events for at fremme interessen for harpen og få nogle flere til at vælge instrumentet. Konservatoriet inviterer på hjemmesiden til at deltage i en stor fælleskoncert for harper. Om man er amatør, professionel eller begynder er man velkommen til at deltage. Der er prøve før koncerten, så alle kan få mulighed for at få tunet ind. Manuel Nawri dirigerer 1. sats af Händels koncert for strygere og harpe og konservatoriet stiller noder i flere sværhedsgrader til rådighed fra hjemmesiden. Se mere om harpekoncerten her. Man skal selv have en harpe med, og det kan selvfølgelig være en forhindring, når man er turist…. Men som turist kan man være tilhører, til gengæld. Og det bliver da en meget speciel oplevelse med så mange harper.

Som turist kan man også komme til åbent hus i slotsbyggeriet i den kommende weekend Og det tror jeg nok, kan bliver interessant! – harper eller ej. Man kan denne gang også komme med op på taget. Det er gratis at deltage i åbent hus, hvor man også får en forsmag på, hvad man kommer til at se i Humboldt Forum, når slottet er bygget færdigt.

Der er åbent hus fra kl. 10-18 både lørdag og søndag, dog er seneste tidspunkt for indgang kl. 17. Se mere om åbent hus i slotsbyggeriet her.

Hvis I er i Berlin i weekenden, så benyt den chance for et enestående besøg i slotsbyggeriet. Og  lørdag kan man jo gå efter at få harpekoncerten med og den helt specielle mulighed for at se sådan et hav af harper samlet på engang. Og hvis I har mulighed for det og lyst til det, så send gerne et foto til berlin-nyt.dk eller læg det ind på berlin-nyts facebook side.

Her er en prøve på musikken og nogle af harpenisterne på koncerten – en youtube video fra konservatoriet Hanns Eisler

Skriv gerne en kommentar